Przejdź do głównej zawartości
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Spisz - gdzie, co i dlaczego. Nasz pierwszy raz.

Tatry kojarzą się gównie z tłumami ludzi, kolejkami, zatorami, białym misiem i szczytami. Z kilku pierwszych powodów zbyt często tam nie jesteśmy. Jeśli tak jak my wolicie ciszę, spokój, brak turystów, ale mega widoki, zapraszamy na Spisz, rejon oddalony +/- godzinę jazdy od Tatr. Rejon z niezwykle ciekawą historią i najważniejsze nieoblegany przez turystów z widokiem na najwyższe góry kraju.

Zresztą sami zobaczcie.

Najpopularniejsza i najpiękniejsza panorama na Tatry pochodzi właśnie z tego magicznego małego regionu, który jest swoistym tyglem kulturowym, a czas tu płynie zdecydowanie wolniej. Spisz to jedna z kilku historyczno-geograficznych krain wchodzących w skład Podtatrza, czyli obszaru okalającego Tatry. Z racji swojego specyficznego i trudnego położenia był często obszarem licznych konfliktów, przechodził z rąk do rąk, pięknie, ale łatwo się tu nie żyło. Zamieszkiwała go ludność z Niemiec, Węgier i Słowacji, wielokulturowość jest widoczna do dziś.

Spisz dzieli się na Dolny i Górny. My głównie zwiedziliśmy naszą część, ale i na Słowacje nas wygnało. Zacznijmy jednak od Polski, granice tego rejonu wyznaczają rzeki Białka i Dunajec, a od południa granica państwa. Na polski Spisz składa się kilkanaście wsi, każda ma coś w sobie, a dziś opiszemy ciekawsze miejsca, które odwiedziliśmy podczas ostatniej wizyty.

Przełom Białki

To pierwszy punkt na naszej trasie, jeszcze przed rozlokowaniem w kwaterze. Pora do zwiedzania i zdjęć nie była najlepsza, ale po prawie 600 km za kółkiem miło było się przejść, zwłaszcza w takim miejscu. Jak wiecie nas bardziej grzeje przyroda, więc wiele na temat wsi tu nie będzie, ale ciekawostka jest taka, że tędy przechodził szlak królewski, którym przewożono towary na Węgry (wino, tytoń itd.). Natomiast Przełom Białki jest rezerwatem chroniącym roślinność naskalną. A skał jest sporo, to istny raj dla wspinaczy.  Najbardziej charakterystycznym elementem przełomu są dwa wapienne wzniesienia: Obłazowa i Kramnica, pomiędzy którymi przepływa rzeka. Poza skałami są też jaskinie, w których odkryto najstarsze ślady bytności człowieka w Pieninach sprzed 18 tyś lat. Znaleziony bumerang jest najstarszym na świecie! Rezerwat jest świetnym miejscem na postój, odpoczynek nad rzeką, latem aż przyjemnie musi być wskoczyć do zimnej wody :)

Łapszanka

Po Przełomie Białki udaliśmy się do naszej bazy wypadowej na cały pobyt, do Łapszanki, która ma chyba najlepszy widok na Tatry. Spaliśmy w pierwszym domu, więc jeszcze tego samego dnia ruszyliśmy 4 km pod górę, by naszym oczom ukazała się słynna panorama Tatr i chyba najsłynniejsza kapliczka Podtatrza. Kapliczka pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej z dzwonem, który miał służyć ostrzeganiu mieszkańców wsi przed burzami i, według wierzeń lokalnych, dzwon miał chronić przed PŁANETNIKAMI - złymi duchami przyciągającymi burze i pioruny. Niestety nie ochronił i jeden z dzwonników zginął podczas wyładowania atmosferycznego.

n

Wieś swoją nazwę ma od rzeczki, nad którą jest ulokowana. Niestety strumień jest bardzo zanieczyszczony, wielu mieszkańców wyrzuca wszelkie odpady do wody, przez co całe koryto usiane licznymi kaskadami jest pełne worków, butelek, płyt cd, kości itd. A rzeka ma wielki potencjał fotograficzny, śliczne kaskady i sporo ptaków, np. pliszki górskie i, co ciekawe, bobry w górnym biegu postawiły kilka tam.

Jednak Łapszanka słynie przede wszystkim z przełęczy nad Łapszanką. Dużym atutem tego miejsca jest dostępność dosłownie dla każdego, można pod sam punkt podjechać samochodem. Obok wspominanej już kapliczki jest ławka, tablica z opisanymi szczytami i darmowa luneta obserwacyjna.

Będąc w tym miejscu, warto pójść kilkaset metrów w prawo pod ambonę, która jest bardzo fajnym elementem kadru.

Kolejne dni poświęciliśmy na wędrówki po okolicy.

Niestety w okolicy nie ma wielu szlaków, by zrobić jakieś pętle, a nie cofać się po przejściu kilku kilometrów trzeba zrobić co najmniej 10/15km. Na pierwszy rzut zrobiliśmy trasę na Pawlików Wierch, strome podejście w błocie i śniegu. Niestety pogoda nam nie dopisała, więc widoków wielu nie mieliśmy, ale i tak trasa była bardzo przyjemna. Na Pawlików weszliśmy drogą gruntową, by po pewnym czasie dotrzeć do szlaku czerwonego. Przy mniej deszczowej aurze na trasie wielokrotnie powinna pojawić się panorama na liczne pagórki i góry, my ograniczyliśmy się do bliższych atrakcji jak np. kapliczka Zbójników. Postawili ją górscy przestępcy, gdy ruszyło ich sumienie i chcieli zadośćuczynić swoim grzechom. Dosłownie obok jest kolejna kapliczka. Droga którą wędrowaliśmy nazywa się DROGĄ UMARŁYH - żadnych zombie nie widzieliśmy.

Kaplica Zbójców

Dalej czerwonym szlakiem dotarliśmy do kolejnej kapliczki, a w sumie to do kaplicy cmentarnej, nieopodal za nią odbiliśmy na inny czerwony szlak, który wiedzie przez pola i łąki. Niestety jest tragicznie oznakowany, więc trzeba się pilnować.

Szczęście w nieszczęściu, szlak ma lepsze oznaczenie, gdy zaczyna iść asfaltowymi drogami, z których zapewne przy lepszej pogodzie jest co podziwiać.

Po kilku kilometrach dotarliśmy znów na przełęcz nad Łapszanką i zeszliśmy do kwatery. Pętla +/- 15 km. W sam raz na rozruszanie się przed kolejnymi bardziej intensywnymi trasami.

Kolejnego dnia udaliśmy się w drugą stronę na Grandeus, szczyt dość łagodny i bezdrzewny. Wejście można zacząć w Dursztynie i gdzieś tam zostawić auto, my ruszyliśmy prosto z kwatery, więc już na starcie mieliśmy dodatkowe 4 km. Wejście jest łatwe, ale dość strome, my trafiając w typowe pochmurne przedwiośnie szliśmy w błocie i wodzie. Warto uzbroić się w odpowiednie buty!

Na szczycie podobnie jak przy przełęczy jest luneta obserwacyjna z tablicą opisującą szczyty. Nam nie dane było zobaczyć czegokolwiek, wstrętne chmury przysłoniły praktycznie wszystko. Przy tablicy jest wiata i miejsce na ognisko, aż się prosi o mały biwak. Nieopodal jest zabytkowa kapliczka w otoczeniu drzew, my ruszyliśmy dalej i kolejnym punktem było znów nic innego jak kapliczka (Spisz kapliczkami stoi).

Tym razem kapliczka nadrzewna jest poświęcona matce, która niosąc niemowlę w śnieżycy zamarzła razem z dzieckiem.

Dotarliśmy do Dursztyna, swego czasu najbiedniejszej osady całego Spiszu, dziś to zwykła wieś, ale słynąca z czegoś nietypowego - przede wszystkim z egzorcyzmów. Z Dursztyna ruszyliśmy w kierunku góry Żar.

I to było najbardziej hardcorowe podejście, jakie kiedykolwiek mieliśmy na swojej drodze. Śliskie i głębokie gliniaste błoto, stromo w cholerę, i to wszystko jeszcze w lekkim deszczu. Jedyną opcją na wejście było brnięcie zygzakiem od drzewa do drzewa i mozolne zdobywanie wysokości. Oczywiście na drzewach i krzakach były kleszcze, które nie umilały wchodzenia. Po dłuższej wspinaczce i zaliczonej glebie udało się wejść na szczyt, jak widzicie na zdjęciach powyżej, widoki były warte wspinaczki ;) Pokonując kolejne kilometry w chmurach, nie liczyliśmy na widoki, ale tuż przed zejściem do Łapszy Niżnych chmury nieco się rozwiały i mieliśmy piękny widok na Pieniny.

Dotarliśmy do Łapszy, naszym oczom ukazały się najpierw daniele, a później jelenie, niestety hodowlane. Dziwne było to, że jelenie były zakolczykowane, ale biegały wolno po polach. Idąc dalej szosą, zobaczyliśmy już dzikie jelenie.

Po 20 km wróciliśmy do kwatery. Następny dzień miał być jeszcze dłuższy. Tym razem padło na słowacką stronę. Po śniadaniu weszliśmy znów na Przełęcz i z niej udaliśmy się asfaltową drogą do naszego południowego sąsiada (szlak idealny na rower, nawet na kolarzówkę). Po kilku kilometrach i minięciu rezerwatu małych jeziorek dotarliśmy do Osturni - wsi, która jest prawdziwym żywym skansenem. W cieplejszych porach roku na łąkach wypasane są owce. Bacówka słowacka różni się od naszej. Nie wyrabia się w niej serów, tylko zwozi mleko do wsi w których produkowane są wyroby mleczne.

Osturnia jest niezwykła, liczne domy z bali, zdobione tradycyjnymi kwiatami, nowoczesnych budynków jest naprawdę mało, a nawet jeśli są stawiane, to są wkomponowane w otoczenie, ład architektoniczny pierwszej klasy. Mimo wielu kilometrów po asfalcie, idzie się bardzo przyjemnie. Można na spokojnie podziwiać tradycyjną architekturę Spiszu, krajobrazy i, co niestety przykre, jest tu dużo czyściej niż w Polsce.

Po wędrówce przez wsie przyszedł czas wrócić do kraju i wędrować już przez góry. Zanim zatopiliśmy się na dobre w podhalańskie błoto, zrobiliśmy krótki postój nad wodospadem Kacwin, piękną kaskadą, którą ciężko jest objąć w kadr, gdyż nie ma dobrego punktu widokowego na całość. Za to pluszcze się pluskały w naszej obecności, niestety w obecności śmieci wrzuconych do rzeki też :(

Po krótkiej przerwie ruszyliśmy w góry, na jednej jedynej mapie widniał tam szlak (jak się później okazało, jest on planowany od kilku lat), na żadnych drzewach ani kamieniach nie było oznaczeń, więc przy pomocy zdjęcia mapy, google maps i szczęścia przeszliśmy kolejne kilkanaście kilometrów w błocie i śniegu. Co pewien czas naszym oczom ukazywał się piękny widok na Tatry, na kilku łachach śniegu były nawet tropy niedźwiedzia. Mimo wycieńczenia i skrajnego zmęczenia wycieczkę można uznać za bardzo udaną. Ostatniego dnia zrobiliśmy 30 km!

Następnego dnia zjedliśmy śniadanie i ruszyliśmy do domu, z początku w śniegu, a później już w słońcu.

Popularne posty z tego bloga

Góry Bucegi i ich tajemnice

M imo sporego opóźnienia przez zabawy w offroad zwykłym SUVem, dotarliśmy w góry Bucegi. Piękne pasmo, skrywające wiele tajemnic i ciekawostek. Według niektórych badaczy tereny te zamieszkiwała nieznana cywilizacja i to podobno jeszcze ta sprzed wielkiego potopu - Atlantydzi, a może kosmici? Tego jeszcze nikt nie wyjaśnił. Ale jedno jest pewne, według wielu publikacji góry te coś kryją, coś co jest silnie pilnowane przez rząd rumuński, amerykański i Watykan!  W góry dotarliśmy późnym popołudniem, więc nie tracąc czasu, błyskawicznie ruszyliśmy w teren, by zobaczyć sfinksa i nie tylko. Od parkingu towarzyszył nam bardzo sympatyczny psiak, mały kundelek, bał się i nie dał się pogłaskać, ale dzielnie szedł cały czas obok nas. Góry Bucegi są piękne, skały, łąki, sporadyczny śnieg i silny wiatr towarzyszą nam cały czas, aż do samej skały, która nosi nazwę sfinks. Skała faktycznie przypomina pod pewnym kątem sfinksa. Ale ciekawsza jest teoria, skąd ten kształt. Jest bowiem pewna grupa ludzi

Kontakt

Jeśli macie jakieś pytania czy cokolwiek innego piszcie na: konradbusza@gmail.com Gdzie moje złoto?!

Blahol BIG ONE nerka idealna?

D ziś mała recenzja, a może i bardziej opis produktu polskiej manufaktury kurierskiej, bo chyba tak można mówić o firmie BLAHOL . Nerka Big One to najlepsza tego typu torba do jazdy rowerem, której używałem. Służy mi w mieście, na wycieczkach i służyła w trakcie pracy, gdy jeszcze jeździłem jako kurier rowerowy. Warto wspomnieć, że nie jest to zwykła mała nerka na EDC itd. To nerka olbrzymia, można rzec, że wątroba. Długo szukałem czegoś na tyle dużego, by zmieścić: książkę, dokumenty, pompkę, jakieś klucze/narzędzia, coś do jedzenia i doczepić hamak podczas krótkich wycieczek rowerowych, opcjonalnie miała też służyć do przewożenia aparatu razem z obiektywem 70-200! Szukałem, szukałem i znalazłem w ofercie firmy BLAHOL. Nerka BIG ONE daje radę w każdej powierzonej jej misji. Można wygodnie przewieźć cały podręczny majdan czy to nad tyłkiem, czy przekątnie na klacie niczym kołczan prawilności.  Napisałem do Blahola z kilkoma pytaniami - super kontakt, rozwiane wszelkie wątpliwości i