Przejdź do głównej zawartości
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wesoły Cmentarz w Sapancie i Mănăstirea Peri Săpânţa

 Część z Was zapewne wie, że niedawno wróciliśmy z naszej rumuńskiej eskapady. Tym razem odchodzimy od typowej relacji na rzecz opisu ciekawych miejsc z dodatkiem naszych przygód.

Na początek serii wpisów atrakcja z pierwszego pełnego dnia na rumuńskiej ziemi. Po kilkunastu godzinach w samochodzie i przejechaniu kilku granic zmęczeni padliśmy na pysk w pensjonacie, było już ciemno, późno i wszystko jedno. Rankiem po śniadaniu ruszyliśmy zwiedzać.

Urocza mała wioska, gdzie czas płynie wolniej, a może i stoi w miejscu. Cisza, spokój, taka właśnie jest Sapanta. Wieś cieszy się popularnością wśród turystów z racji Wesołego Cmentarza, miejsca pochówku wyjątkowego na skalę Europy i świata. Niekonwencjonalne podejście do upamiętniania zmarłych rozpoczął miejscowy rzeźbiarz Ioan Stan Patras w 1935 roku. Wtedy z przypływu weny  powstał pierwszy wesoły i kolorowy nagrobek. Pomysł spodobał się miejscowym tak, że wesołe groby są kultywowane do dziś. 




Typowy wesoły nagrobek to kolorowa tablica opowiadająca o zmarłym, czym zajmował się za życia lub w jaki sposób je zakończył. Nad nią umieszczony jest krzyż, zwieńczony dwuspadowym daszkiem ozdobionym motywami ludowymi. Wszystkie krzyże są niebieskie, odcień farby zyskał nawet własną nazwę! Obrazy i zdobienia są kolorowe, co podkreśla niezwykłość miejsca. Na cmentarzu nie ma płyt nagrobnych, parcele są wypełnione żyzną ziemią i obsiane kolorową roślinnością. Często są to polne kwiaty. 

To chyba jedyny cmentarz, na którym sataniści będą czuli się nieswojo ;)

Obrazy na nagrobkach są różnorodne, możemy zobaczyć rolnika, prawnika i piekarza pełniącego swoje służbowe obowiązki, jak ktoś zginął pod pociągiem czy też jak został zamordowany. Nietypowych sposobów śmierci można tu znaleźć sporo. Poza obrazem jest zawsze kilka linijek tekstu. Często wierszowane opisy są wręcz prześmiewcze: 

ZASNĄŁEM W 1939 ROKU. ŻYŁEM 49 LAT. A OTO, CO CHCE POWIEDZIEĆ. NAZYWAŁEM SIĘ GEORGE BASULUI I JAK DŁUGO ŻYŁEM POŚWIĘCIŁEM WIELE OWIEC, ABY PRZYGOTOWAĆ DOBRE MIĘSO. DOBRE MIĘSO TO NIE KŁAMSTWO. MOŻNA SIĘ NIM NAJEŚC JAK KRÓL. DAWAŁEM WAM NAJTŁUSTSZE MIĘSO, KTÓRYM MOGLIŚCIE SIĘ NACIESZYĆ.

POD TYM CIEŻKIM KRZYŻEM, BIEDNA MOJA TEŚCIOWA SPOCZYWA. WY, KTÓRZY PRZECHODZICIE OBOK, LUDZIE SPRÓBUJCIE JEJ NIE OBUDZIĆ. JEŚLI DO DOMU WRÓCI O GŁOWIĘ MNIE SKRÓCI.


Uwieńczeniem jest monastyr, równie kolorowy jak cały cmentarz. Sapanta to miejsce wręcz obowiązkowe do odwiedzenia podczas pobytu w Rumuni. Cmentarz został wpisany na listę UNESCO w 1999 roku.




Będąc w okolicy warto odwiedzić jeszcze zespół klasztorny Mănăstirea Peri Săpânţa. Pięknie położone miejsce z co najmniej jedną przemiłą siostrą zakonną, która pilnowała porządku i odziała Anię w przyzwoitą kieckę ;) Wtedy właśnie dowiedzieliśmy się, a w sumie wydedukowaliśmy, że rumuński jest podobny do włoskiego. Ania coś po włosku umie, siostra umiała dużo więcej, więc jakoś udało nam się porozmawiać. Znaczy im się udało, ja stałem obok i z mimiki i gestykulacji czytałem. 

Monastyr Peri Săpânţa miał swój początek już w 1391 roku i działał nieprzerwanie do 1783, kiedy to został zniszczony przez Austriaków, chcących wprowadzić wiarę katolicką na swoją modłę. Został odbudowany stosunkowo niedawno, bo pod koniec lat 90., oddany turystom i wiernym dopiero w 2005 roku. Podobno jest to najwyższy drewniany kościół na świecie, może być to prawda, chociaż wysoka podmurówka z kamienia budzi kontrowersje. Ale i tak rozmiar robi wrażenie, główny budynek widać już z odległości 5 km.










INFORMACJE PRAKTYCZNE:

Sapanta to mała miejscowość w okręgu Marmarosz, położona 2 km od granicy z Ukrainą. Wesoły Cmentarz ulokowany jest w centrum wsi, najłatwiej dotrzeć do niego kierując się na wieże kościołów. Jeden jest na środku cmentarza, a drugi kawałek przed. Można też iść szlakiem straganów z pamiątkami ;)

By zwiedzić cmentarz, należy wykupić bilet w budce przy głównej bramie. Cena jest dosłownie symboliczna, 5 lei.

W Sapancie jest kilka opcji na nocleg, my spędziliśmy noc w przyjemnym pensjonacie ANCA SAPANTA.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Góry Bucegi i ich tajemnice

 M imo sporego opóźnienia przez zabawy w offroad zwykłym SUVem, dotarliśmy w góry Bucegi. Piękne pasmo, skrywające wiele tajemnic i ciekawostek. Według niektórych badaczy tereny te zamieszkiwała nieznana cywilizacja i to podobno jeszcze ta sprzed wielkiego potopu - Atlantydzi, a może kosmici? Tego jeszcze nikt nie wyjaśnił. Ale jedno jest pewne, według wielu publikacji góry te coś kryją, coś co jest silnie pilnowane przez rząd rumuński, amerykański i Watykan!  W góry dotarliśmy późnym popołudniem, więc nie tracąc czasu, błyskawicznie ruszyliśmy w teren, by zobaczyć sfinksa i nie tylko. Od parkingu towarzyszył nam bardzo sympatyczny psiak, mały kundelek, bał się i nie dał się pogłaskać, ale dzielnie szedł cały czas obok nas. Góry Bucegi są piękne, skały, łąki, sporadyczny śnieg i silny wiatr towarzyszą nam cały czas, aż do samej skały, która nosi nazwę sfinks. Skała faktycznie przypomina pod pewnym kątem sfinksa. Ale ciekawsza jest teoria, skąd ten kształt. Jest bowiem pewna grupa ludzi

Kontakt

Jeśli macie jakieś pytania czy cokolwiek innego piszcie na: konradbusza@gmail.com Gdzie moje złoto?!

Blahol BIG ONE nerka idealna?

 D ziś mała recenzja, a może i bardziej opis produktu polskiej manufaktury kurierskiej, bo chyba tak można mówić o firmie BLAHOL . Nerka Big One to najlepsza tego typu torba do jazdy rowerem, której używałem. Służy mi w mieście, na wycieczkach i służyła w trakcie pracy, gdy jeszcze jeździłem jako kurier rowerowy. Warto wspomnieć, że nie jest to zwykła mała nerka na EDC itd. To nerka olbrzymia, można rzec, że wątroba. Długo szukałem czegoś na tyle dużego, by zmieścić: książkę, dokumenty, pompkę, jakieś klucze/narzędzia, coś do jedzenia i doczepić hamak podczas krótkich wycieczek rowerowych, opcjonalnie miała też służyć do przewożenia aparatu razem z obiektywem 70-200! Szukałem, szukałem i znalazłem w ofercie firmy BLAHOL. Nerka BIG ONE daje radę w każdej powierzonej jej misji. Można wygodnie przewieźć cały podręczny majdan czy to nad tyłkiem, czy przekątnie na klacie niczym kołczan prawilności.  Napisałem do Blahola z kilkoma pytaniami - super kontakt, rozwiane wszelkie wątpliwości i